Det er mange uorganiserte forlag i Norge. Noen driver som de fleste forlagene i Forleggerforeningen og påtar seg risikoen ved utgivelsen. Vanity-forlag kjennetegnes ved at kostnadene ved utgivelsen deles mellom forlaget og forfatteren, forlag og forfatter spleiser på den.
Kanskje bes forfatteren om å bidra med et konkret pengebeløp. Det er også ganske vanlig at forfatteren må kjøpe en del av opplaget, et antall bøker, og på den måten er med på å finansiere utgivelsen.
Velger du å selv være med på finansieringen av utgivelsen, er det ikke rimelig at du i kontrakten får samme vilkår som om forlaget bekostet alt. Du bør ha en kontrakt som er bedre for deg enn normalkontrakten. Vi har dessverre sett flere eksempler på at vanity-forlag i kontraktforslagene sine krever de samme rettigheter som overføres i normalkontrakten, selv om forfatteren selv er med på å finansiere bokutgivelsen. Vi har også hørt at «nesten» normalkontrakten er uttrykk som brukes. Vær på vakt!
Du bør tenke ekstra nøye gjennom:
- Hvilke rettigheter du overfører til forlaget, for hvilke formater (papirbok, e-bok, lydbok, annet). Det blir fort urimelig om du gir fra deg rettigheter i samme omfang som om forlaget betalte alt.
- For hvilket område (land) gjelder overføringen av rettigheter? Gir du fra deg rettighetene for Norge og ikke andre land, bør det stå klart. Vanity-forlag er sjelden de beste til å bringe boken din ut i verden, kanskje kan du gjøre det bedre selv?
- Hvordan og hva får du betalt – royalty? Bør du ikke ha høyere royalty enn det normalkontrakten gir dersom du selv er med på å bekoste utgivelsen?
- Hvor lenge gjelder kontrakten? Kan du si den opp og når kan du si den opp? Er du selv med å finansierer utgivelsen, bør du ha større rett til å si opp kontrakten enn det som gjelder etter normalkontrakten.
- Hva med dramatisering? Overfører du rettighetene til det, og i tilfelle for hvilken betaling? Bør du i det hele tatt gi vanity-forlaget noen rettigheter ved dramatisering av boken din. Hvorfor skal de ha en andel av inntektene?
- Forplikter du deg til å stille på arrangementer uten betaling? Du bør vurdere grundig hva du forplikter deg til, er det rimelig ut fra helheten i kontrakten?
- Er det noen mulighet for å komme seg ut av kontrakten og få rettighetene dine tilbake? Du bør som forfatter ha rett til å komme deg ut av kontrakten og ta rettighetene tilbake.
- Kulturrådets innkjøpsordninger er viktige for økonomien i enhver bokutgivelse. Forplikter forlaget seg til å melde boken opp i en av innkjøpsordningene, i tilfellet hvilken?
- Distribusjon – hvordan selges boken din? Hva forventes – og hva vil – du selv gjøre med markedsføring og salg?
- Husk at boklovens regler om 12 måneders fastpris etter utgivelsen gjelder også for utgivelser fra vanity-forlag. Her kan du sette deg inn i bokloven.
- Også når det gjelder vanity-forlag må du ikke bare være bevisst på hva som står i hovedkontrakten, men også på eventuelle andre avtaler du inngår.
Bildet kompliseres i tillegg av at også store, kjente forlag (såkalte "ordinære" forlag) tar seg betalt for å gi ut bøker. Dette betyr at boken får forlagslogo fra et kjent, stort forlag og slik fremstår som en ordinær utgivelse, men at forlaget får såkalt "publiseringsstøtte" fra forfatter eller universiteter/høyskoler for å utgi boken. Dette gjelder faglitterære og akademiske bøker. Kristin Over-Rein i BoldBooks har skrevet en oppklarende artikkel om dette.
Les også om «ordinære» forlag og indie-forlag/selvpublisering.
Se de forskjellige normalkontraktene her
Artikkelforfatter Trond Vernegg er forfatter og jurist, og er organisatorisk nestleder i Forfatterforbundet.