Logo Forfatterforbundet

Ulike typer utgivere: Indie-forlag/selvpublisering

Stadig flere velger å utgi boken sin selv, det gjelder både i Norge og internasjonalt. Mange ser på seg selv først og fremst som forfatter, men velger du å bli indieforfatter (selvpubliserer) er du både forfatter og utgiver, du er ditt eget forlag.

Hva er en indieforfatter?

Kjennetegnet ved indierforfattere er at de skriver boken og publiserer den, og selv bærer alle kostnadene ved det. Forfatteren eier alle rettigheter til boken og får alle inntekter fra salget av den. Du er forfatter, og du er utgiver, ditt eget forlag.

Det innebærer at du også må sørge for at den jobben forlaget ellers gjør, blir gjort på annen måte. Det gjelder ferdiggjøring av manus til trykk (redaktør, språkvask, korrektur omslag, ombrekking, produksjon (trykk), markedsføring, salg, distribusjon, oppmelding i innkjøpsordning o.s.v.). Det er en stor og omfattende jobb, men flere og flere velger å ta den. De siste årene har en indieforfatter vunnet Nordisk Råds litteraturpris, Solvej Balle. Flere har blitt bestselgere. Så mulighetene er der, men ikke minst å få solgt boken kan være en stor utfordring.

 

Hva bør du tenke på når du utgir selv?

Velger du å benytte en av tjenesteleverandørene, må du neppe inngå så mange kontrakter som du må gjøre hvis du bestemmer deg for å gjøre «alt» selv. Desto viktigere blir avtalen med den tjenesteleverandøren du velger. Det er mange ting du bør tenke på. Som indieforfatter bærer du selv hele den økonomiske risikoen, og det kan være avgjørende for økonomien i hele prosjektet ditt hvor aktiv du er til å følge opp kontrakten og hvordan du følger opp. Husk at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men oppstår uenighet, blir det fort ord mot ord. Sørg derfor for å dokumentere mest mulig, i form av avtaler eller e-poster. Og får du ikke svar på e-posten, betyr ikke det uten videre at avtale er inngått. Du skal bruke tiden din til å få boken ut i verden, ikke til å krangle om hva som er avtalt.

 

Leie hjelp eller gjøre alt selv?

Noen indieforfattere gjør tilnærmet alt selv; engasjerer redaktør, språkvasker og korrekturleser eller ordner dette på annet vis. Bestiller omslag fra designer, inngår avtale med trykkeri, melder opp boken i den relevante innkjøpsordningen, lager markedsplan, står for salget og distribusjonen av boken. I sum en omfattende oppgave, der det må inngås avtaler med flere. Det er viktig at disse avtalene er klarest mulige – og skriftlige for å unngå at det blir tvister i ettertid. Misforståelse og feil kan lett oppstå, og da er det godt å ha en klar avtale å vise til. Heller ikke disse avtalene er man ferdig med når de er underskrevet, de må følges aktivt opp.

Men det finnes også tjenesteleverandører som bistår indieforfattere med alt fra manusbearbeidelse (redaktør, språkvask, korrektur), omslag og bokproduksjonen. Noen tilbyr også bistand til markedsføring, lagerhold, salg og distribusjon. Ofte har disse leverandørene pakker med klart definerte tjenester du kjøper. Noen av pakkene inneholder bare enkelte av elementene som er nødvendige for å produsere boken, andre omfatter alt. Du må imidlertid huske på at du ikke bare er forfatter, men også utgiver. Du er forlaget ditt. Uansett hvor mange tjenester du kjøper, må du være kreativ og stå på for å selge boken din, den selger veldig sjelden seg selv. Og det er bare du, du alene, som må følge om den eller de du har engasjert, at de oppfyller avtalen dere har gjort. Du bør jevnlig sjekke status i forhold til de enkelte punktene i avtalen; får du levert det du skal ha, gjør den eller de du har engasjert nok?

 

Vær like proff som dine konkurrenter

Utviklingen går fort; det er helt annerledes å være indieforfatter i dag enn for få år siden. Bokkjøperen forventer noe helt annet av boken i 2024 enn tidligere. Boken skal gjerne være like profesjonelt produsert som om den kom på et ordinært forlag. Det betyr også at kostnadene er ganske store. Men husk at det er du som indieforfatter som selv bestemmer hvor mange penger du vil og kan investere i bokutgivelsen din. Skal du nå frem må boken se helproff ut!

Det er mange indierforfattere der ute, og det finnes mye erfaring. Bestemmer du deg for å bruke en eller flere tjenesteleverandører, bør du trekke på andres erfaringer før du avgjør om du skal gjøre alt selv og før du eventuelt velger tjenesteleverdør(er). Snakk med andre indieforfattere, hør med dem hva som er viktig og hva de kan anbefale. Hvilke tjenester trenger du, redaktør, språkvask, korrektur omslag, ombrekking, produksjon (trykk), markedsføring, salg, distribusjon, oppmelding i innkjøpsordning o.s.v.? Hvilke erfaringer har andre med de forskjellig tilbyderne av tjenester. Vær mest mulig konkret når du spør.

Det som passer for den ene, passer ikke nødvendigvis for den andre. Noen sier at hvem du inngår kontrakten med er viktigere enn selve kontrakten. Ingen er like flinke til alt, heller ikke de som tilbyr tjenester til indieforfattere. Og aktørene har forskjellig stil og måte å arbeide på. Kjemien og forventningene på begge sider bør stemme. Gjør en grundig jobb før du bestemmer deg for leverandør(er)!

 

Som indieforfatter bør du tenke ekstra nøye gjennom:

  • Er det aktuelt å gjøre alt eller mest mulig med boken selv? Vær bevisst på hva du kjøper – hva pakken inneholder - hvis du velge å kjøpe en såkalt pakke fra en leverandør. Det er lett å bli skuffet, avklar derfor forventningene før du velger.
  • Sørg for at du i kontrakten beholder alle rettigheter, for alle formater (papirbok, e-bok, lydbok, annet). Den som bistår deg selger tjenester, og skal ikke ha noen rettigheter til åndsverket (boken) ditt. For hvilket område (land) gjelder overføringen av rettigheter? Gir du fra deg rettighetene for Norge og ikke andre land, bør det stå klart. Ikke alle forlag er de beste til å bringe boken din ut i verden, kanskje kan du gjøre det bedre selv?
  • Insister på klare bestemmelser om betaling/avregning av inntekter i kontrakten dersom leverandøren står for lagerhold og distribusjon. Du bør få jevnlige oppgaver over salg
  • Hvor lenge gjelder kontrakten? Kan du si den opp og når kan du si den opp?
  • Kulturrådets innkjøpsordninger er viktige for økonomien i enhver bokutgivelse. Hvem melder opp boken din i den relevante innkjøpsordningen hvis den skal meldes opp?
  • Distribusjon – hvordan selges boken din? Hva forventes – og hva vil – du selv gjøre med markedsføring og salg?
  • Husk at boklovens regler om 12 måneders fastpris etter utgivelsen gjelder også for dine egne utgivelser. Sett deg inn i bokloven og forskriften til loven.
  • Du må beholde kontroll over utgivelsen og sørge for at kontrakten(e) følges.

Les også om «ordinære» forlag og Vanity-forlag

Se illustrasjonsfilm over prosessen med å utgi på eget forlag

Les om suksessforfatterene Anita Østerbø og Kristine Hardeberg som begge har utgitt sine bøker som indieforfattere

 

Artikkelforfatter Trond Vernegg er forfatter (indieforfatter) og jurist, og er organisatorisk nestleder i Forfatterforbundet.

Du finner flere artikler under: