Logo Forfatterforbundet
Hva kan du selv gjøre for at de ansatte i bokhandelen skal bli oppmerksom på akkurat din bok?

Bokhandeletikette

Du har klart det! Boka di er skrevet, trykket og klar for å entre markedet! Den pakkes ned i esker, sendes av gårde, og pakkes opp av noen med stor, men kanskje litt glemt påvirkningskraft på bokmarkedet, nemlig bokhandleren. Hva nå?

Tekst av Anette Kristiansen, tekstforfatter og ansatt i bokhandel

 

Vi har hanket inn en bokhandler som har sagt seg villig til å dele litt innsideinformasjon og noen tips og triks som kan gjøre forholdet mellom deg som forfatter og bokhandelen mer fruktbart.

Til forfattere av bøker som ikke er tatt inn sentralt, og som ønsker å selge inn boka si til enkeltbokhandler:

- Møt helst opp fysisk og ta med et leseeksemplar eller to av boka di slik at de som jobber i bokhandelen får muligheten til å gjøre seg ordentlig kjent med den.

- Inkluder et kort følgebrev, gjerne i personlig stil. Målet er å skape nysgjerrighet hos den som leser det. Inkluder litt informasjon om deg selv, målgruppen til boka og konkrete eksempler på bøker boka ligner på/kan sammenlignes med, da helst nyutgivelser som er aktuelle og selger godt. Bokhandlene har egne topplister på nettsidene sine hvor du kan orientere deg om hva som selger best for øyeblikket.

- Be om å få snakke med butikksjef eller bokansvarlig, spør eventuelt når disse er på jobb hvis de ikke er til stede og kom tilbake da. En deltidsansatt har som regel ikke innkjøpsansvar, og disse jobber ofte såpass sjelden at det blir vanskelig for dem å videreformidle informasjon om deg og boka di til noen som har det.

- I selve samtalen med de ansatte bør du ha et litt nedtonet pitchemindset. Tenk at du skal anbefale boken din til en venn, men legg også til all informasjon som kan øke salg. Aktualitet kan trumfe mangelen på et etablert forfatternavn. «Hvis kunden spør etter dette, er denne svaret» er en fin setning å inkludere.

- Unngå å besøke bokhandelen på fredag, lørdag og regnværsdager. Disse dagene er det som regel høyt kundetrykk, og dermed vanskelig for de ansatte å gi deg tid og rom til å presentere boka di for dem. Førjulstiden bør også unngås, med mindre boka di er spesielt aktuell da.

- Har du skrevet en krim? Kom rundt påske. Er boken din spesielt aktuell som morsdags eller farsdagsgave? Legg besøket et lite stykke i forkant av disse dagene. Høytider og merkedager som markeres av bokhandlene er som følger: Påske, jul, morsdag, farsdag, valentines, kvinnedagen og pride.

- Sørg for at boka di er registrert i Bokbasen, dette gjør bestillingsprosessen mye enklere.

- Hvis du velger å forsøke å selge inn boka di via mail bør du inkludere følgebrev og helst også et lite utdrag fra boka, men det anbefales på det sterkeste å møte opp personlig.

Til forfattere som allerede har fått hylleplass:

- Punktene over som omhandler når du bør/ikke bør avlegge bokhandelbesøk, samt punktet om hva som bør innlemmes i samtalen du fører med de ansatte, gjelder for deg også.

- Hovedkontaktpunktet mellom deg og bokhandelen er signeringer. Selv om det er relativt få forfattere forunt å gjøre sittende signeringer (dette avtales som regel mellom forlag og bokhandel), er det ingenting i veien for å sende en mail med forespørsel om å få komme innom en tur for å signere opp noen bøker. Du kan også møte opp uanmeldt med samme formål, dette er helt stuerent. Hvis du vurderer å bare stikke innom, bør du sjekke beholdning på boka di i den aktuelle bokhandelen for å unngå bomtur. Dette kan du gjøre via klikk og hent- funksjonen på bokhandelens nettsider. Signerte bøker selger bedre enn blanke, og det er ingenting i veien for å legge til en liten hilsen i tillegg til signatur, bytteretten gjelder som normalt så lenge hilsenen ikke er personlig.

- I forbindelse med signering bør du spørre om de ansatte ønsker å ta bilder til sosiale medier. Sørg for å ha gjort de forberedelsene som kreves for å få gode bilder. Disse forberedelsene innebefatter å ha undersøkt hvor lyset er best, og hvilken del av lokalet som gjør seg best som bakgrunn. Du kan høre med de ansatte om noen av dem ønsker å posere sammen med deg, eller du kan stille opp på bildene alene, dette er opp til deg. Gjør boka di seg ekstra godt avbildet sammen med effekter? Ta dem med! Et konkret eksempel på dette er en forfatter som hadde skrevet en bok om OL på Lillehammer, som møtte opp og poserte med boka ikledd en original OL-parkas. Veldig virkningsfullt!

Du finner flere artikler under: